معرفی نرم‌افزار پروتئوس

معرفی نرم‌ افزار پروتئوس:

نرم‌ افزار پروتئوس با نام کامل Proteus design suite ابزاری برای ترسیم شماتیک مدار، شبیه‌سازی آن و طراحی برد مدار چاپی (PCB) استفاده می‌شود.

نرم‌ افزار پروتئوس دارای قدرت شبیه‌سازی بالا، رابط کاربری ساده و انعطاف‌پذیر است. پروتئوس از نرم‌افزار‌های پر کاربرد در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و مهندسی رباتیک به‌شمار می‌رود.

شرکت Labcenter Electronics منتشر کننده و توسعه دهنده این نرم‌ افزار، در سال ۱۹۸۸ آن را ارائه کرد. تا امروز نسخه‌های مختلف این نرم‌ افزار با قابلیت‌های بهتر و جدیدتر منتشر شده‌ است.

امکانات نرم‌ افزار پروتئوس:

پروتئوس از ۲ بخش Schematic Capture و PCB Layout تشکیل شده است. Schematic Capture محیطی برای ترسیم شماتیک مدار و شبیه‌سازی است و PCB Layout محیطی است که امکان طراحی برد مدار چاپی (PCB) را فراهم می‌کند.
محیط Schematic Capture طیف گسترده‌ای از قطعات را در کتابخانه خود دارد؛ از این قطعات می‌توان به منابع تغذیه، ابزار‌های اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل، انواع نمایشگرها، میکروکنترلرها و… اشاره کرد. همچنین امکان اضافه کردن قطعات به کتابخانه نیز وجود دارد. برای این کار کافی است کتابخانه قطعه یا قطعات مورد نیاز خود را از بخش library manager اضافه کنید.
از ویژگی‌های مهم Schematic Capture امکان شبیه‌سازی مدارها است که می‌توان برای شبیه‌سازی مدارهای آنالوگ، دیجیتال، میکروکنترلی و میکروپروسسوری از آن استفاده کرد. شبیه‌سازی توسط موتور قدرتمند SPICE صورت می‌گیرد و نتایج بدست آمده بسیار به واقعیت نزدیک است اما رقیب نرم‌ افزارهای OrCad و Advanced Design System نمی‌شود.

تصاویری از محیط Schematic Capture:

در بخش PCB Layout امکان طراحی برد مدار چاپی تا ۱۴ لایه داخلی وجود دارد. همچنین می‌توان شماتیک طراحی شده در بخش Schematic Capture را مستقیما به این بخش منتقل کرد. PCB Layout از گزینه مسیریابی خودکار و دستی نیز پشتیبانی می‌کند. PCB Layout نسبت به آلتیوم (Altium designer) کتابخانه و قابلیت‌های کمتری دارد و ضعف اصلی نرم‌ افزار پروتئوس نسبت به رقبا است.

تصاویری از محیط PCB Layout: